الثلاثاء، 12 أبريل، 2016

العلم الزائف مناهل ثابت نموذجاً



مناهل ثابت Manahel Thabet - ج3 شهادة الدكتوراة الأولى في الهندسة المالية

شهادة الدكتوراة الأولى في الهندسة المالية
  
تقول مناهل ثابت بأنها حاصلة على 3 شهادات دكتوراة وفي الجزء هذا بنستعرض أول تلك الشهادات  التي حصلت عليها.

الشهادة الأولى: درجة الدكتوراة في الهندسة المالية من جامعة ديبول في شيكاجو.
بعيداً طبعاً عن اللقب اللي قرنته بهذي الشهادة (اصغر حاصلة على درجة دكتوراة) واللي مش عارف من فين جابته بس خلونا نركز في الشهادة نفسها، عملت لفة كذا -بعد ما قرأت عن الأمر في النت- لأنه المشكلة ان الناس تعتقد انه محد فقس مناهل ومش عارفين انه الاجانب قد تكلموا عن الحاجات هذي وسلخوها سلخ، المهم شفت الفيديو هذا اللي هو عبارة عن تقرير عنها وهذا الرابط حقه: https://goo.gl/5VxZLf ، شاهدوه ووقفوا بالضبط عند الدقيقة 2:42 واقرأوا معي الشهادة: جامعة ديبول- كلية الإقتصاد- تمنح درجة الدكتوراة الخ ..بتلاقوا ان اسم الجامعة مكتوب غلط زي ما تشوفوا بالصورة اللي تحت وبدل ما هي: University مكتوبة Universitity يعني في حرف T زيادة!

 
اللي افهمه انه بالنسبة لجامعة كبيرة مافيش حاجة اسمها غلط في الشهادة، الشهادة تجي فورم جاهز ما يتعدلش فيه الا بعض الحقول كالاسم والتخصص الخ اما بالنسبة للشعار واسم الجامعة فهي حاجة ثابتة لا تتغير وبالتالي فوجود خطأ مثل هذا في الشهادة يخليك تفكر في ايش يا وضااااح؟ اعوذ بالله من الشيطان الرجيم.. لا لا لا مش معقول انها مزورة اكيد انه في حاجة مش واضحة، الله اعلم انا مش عارف بصراحة :).

بلفة بسيطة على موقع الجامعة نفسها بتلاقي انه مافيش كلية عندهم اسمها كلية الاقتصاد اللي مكتوبة في الشهادة، وان اقرب كلية تدرس البزنس اسمها: Driehaus College of Business .. وهذي صفحتها:http://goo.gl/d9169a .. اوف ، طيب من فين اجت كلية الاقتصاد اللي على الشهادة؟!
طيب سيبك من الكلية، بالبحث في الموقع برضه اتضح انه مافيش مساق للدكتوراة في الهندسة المالية في الجامعة ! مساقات الدكتوراة المتوفرة في الكمبيوتر والفلسفة وعلم النفس وممكن تلقي نظرة على المساقات من هنا: https://goo.gl/63Pqo5 .
مع العلم بأن جامعة ديبول ومعظم الجامعات الأميركية تضع كل أطروحات طلابها في قاعدة بيانات تسمي ProQuest ، وبالبحث فيها لا يوجد اي اطروحة دكتوراة بإسم مناهل ثابت.
أببببب طيب من فين اجت الهندسة المالية، من وين اجت الفاينانشيال انجينيرينج يا جماعة الخير ؟!

 بصراحة انا مش عارف والشيطان يلعب براسي وما عندي الجرأة الكافية اقول ان الموضوع كله عبارة عن أأأأأ.......
 استغفر الله العظيم بس
 ان بعض الظن اثم
 ننتظر رد منها توضح فيه هذا اللبس.
بالمناسبة، تواصلت مع الجامعة بخصوص هذا الأمر، مثلما تواصلت من قبل مع بعض المنظمات التي تقول مناهل بأنها حصلت على جوائز منها بس للأسف ما ردوا عليا.

خلاصة الحلقة: شوفوا واحكموا من انفسكم، الله لا حملني ^_^

  




ليست هناك تعليقات: